“Waarom schrijf jij blogs en voor wie doe je dat? Kun je niet beter gaan hardlopen?”. Die vragen worden me vaak gesteld. Er zijn verschillende reden om een blog te schrijven en jij zit vast in mijn doelgroep…Loop even met me mee en je weet het!
Ordenen van gedachten:
In mijn dagelijks werk als leidinggevende heb ik een rijk gevulde agenda en gun ik mezelf te weinig tijd om te reflecteren op mijn handelen. Dat is jammer. Een gemiste kans om mijn acties stap voor stap onder de loep te nemen, mezelf te bevragen en alternatieven te bedenken. Ook al was ik tevreden over het resultaat. Als compensatie neem ik graag even tijd om die bedenksels van me af te schrijven. Soms in een blog dus. Het helpt me zaken op een rijtje te zetten en het brengt rust in mijn hoofd.
Leren van reacties:
Als een blog je heeft geraakt, gebeurt het dat je een reactie geeft. Feedback zeg maar. Die feedback zegt iets over jouw als ontvanger, maar evengoed over mij. Feedback op mijn blogs zijn als water voor een plant; zonder groei ik niet. Leren is voor mij synoniem aan groeien. Door vragen of aanvullingen op mijn stuk wordt ik uitgedaagd en opnieuw aan het denken gezet. Mijn creativiteit en innovatievermogen word gestimuleerd en dat zie ik direct terug in mijn dagelijkse bezigheden.
Anderen inspireren:
Ik heb ervaren dat mijn blogs een inspirerende werking kunnen hebben op de lezer. Dit lees ik in reacties op de blog, maar ook via de mail en soms via WhatsApp. Met mijn eigentijdse vorm van omdenken wil ik je uitdagen door een andere bril te kijken. Als dat lukt (en dat gebeurt nog al eens) dan heeft dat vaak een verrassend effect. Soms verbazing, wat vaker herkenning, en in veel gevallen een boost anders te kijken naar je eigen situatie.
Uitbreiden van mijn netwerk:
Eerlijk is eerlijk…het gaat mij niet om het aantal volgers op te plussen, maar waardevolle connecties te ontmoeten. Als iemand reageert op mijn blog, krijgt hij of zij een reactie. Vaak kijk ik eerst naar het LinkedIn profiel en refereer daarnaar in mijn tekst. Vervolgens sluit ik af met een vraag. En dat leidt dan weer tot mooie dialogen en verbindingen.
En voor wie schrijf ik dan:
Onder andere voor jou. Mogelijk werk je in de zorg of in een zorg gerelateerde organisatie. Misschien ben je leidinggevende of heb je ambities in die richting. Misschien ben je diep van binnen ook een omdenker en laat jij je inspireren je eigen blogs te gaan schrijven. Je leest het al; geen duidelijk afgebakende doelgroep. Ik geloof niet zo in grenzen en hokjes. Lees mijn blog maar eens. Ik geloof in de vrijheid van schrijven en de vrijheid van lezen. Neem de vrijheid me uit te nodigen, te reageren en mijn blogs te delen.